Den Davidistiska historiesynen

Jag har blivit ombedd att utveckla min teori. Jag kan dock fortfarande inte säga att den kan förklaras här, bl.a. för att jag är mer flexibel och vältalig muntligt. Dessutom tänker jag bättre med någon som lyssnar.
   Här kommer hur som helst först en kort redogörelse för vad teorin består av, sedan ett litet exempel av hur historien enligt denna historiesyn kan se ut.

Davidismens (i brist på annat) beståndsdelar:


1
Tron på flödet i historiens natur; att historien inte består av legoklossar som byggs på och tas loss, utan av snarare av en deg som hela tiden omformas.
2 Tron på viljornas kontinuitet; att alla nya idéer och strömningar bara är en fortsättning på vad som fanns innan
3 Tron på Progressivismen, Traditionalismen och Reaktionismen som de främsta pådrivande krafterna i samhällenas, dess strukturers och deras kulturers utveckling.

Och här kommer ett litet exempel på denna teori i historien:

I människornas begynnelse gick man endast efter sina instinkter. Man dödade djur och plockade rötter och bär för sitt uppehälle. Någon gång kring 10 000 år före Jesu födelse kom ett par smarta typer i Mellanöstern på att man kunde slänga ner kärnor i jorden och därmed få sig ett kontinuerligt flöde med mat utan att behöva arbeta med den mer än någon enstaka gång i veckan. De som hakade på detta och började bygga permanenta bosättningar var de första progressivisterna. Alla grupper blev dock inte sådana. Några föredrog nomadlivet. Dessa var de första traditionalisterna då de beöll sitt gamla "statsskick" fastän ett mer effektivt sådant trädde fram. Vissa av dessa gick ännu längre och började leva på att plundra de permanenta bosättningarna och blev därmed de första strårövarna, eller i detta sammanhang, reaktionisterna.

Det finns ju också exempel på hur de icke progressiva krafterna når vissa av sina mål, men de är som tur är inte lika många. Mer detaljerade förklaringar och fler exempel kommer vid begäran....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0