Kommer inte på något att skriva...

Jag har inget bättre att skriva, så jag ska bara svara på några frågor jag ofta får...

1
Vad tycker du om Sovjet?
Fascism är ondskefullt. Det summerar i princip min inställning kring Sovjet, om ni inte syftar på perioden innan inbördeskriget och ännu mer ifall ni syftar på tiden innan bolshevikerna stormade Moskwa. Jag gillar idén med sovjeter, men Lenin sabbade det med sin "demokratiska centralism". Man skulle kunna säga att det var där jag anser att det blev fel. Innan dess var det inte värre än när Gustav Vasa tog makten i Sverige, utan på många sätt mycket lättare att försvara.

2 Vad tycker du om anarkism?
Till skillnad från vad en del verkar tro anser jag inte att anarkister i allmänhet är borgerliga. Det finns en del borgerliga anarkister, men dessa representerar på intet sätt hela den anarkistiska rörelsen. Frågar man den genomsnittlige anarkisten kommer han nog tvärtom hålla med mig i de flesta frågor, bortsett från den karenstid som jag brukar kalla proletariatets diktatur och nu på senare tid även arbetarstaten. De är nämligen mer vänster än oss kommunister. De tycker inte att någon stat är berättigad sin existens, oberonde av dess demokratiska grund och av hur kortvarig den än är tänkt att vara. Så jag ser dem som ett nödvändigt bollplank som man kan använda som grund, etersom det annars är lätt hänt att man glider in i Marxist-Leninism, vilket är ett ställe alla sanna kommunister bör undvika, eftersom det är därifrån man glider in till den rena fascismen. Med andra ord: jag gillar dem rätt mycket, men mest av allt behövs de.

3 Helgar målen medlen enligt dig/är du ulitarist?
Ja och nej. Egentligen ja, men man måste veta att chansen att målet uppnås är större än de förluster användandet av medlen medför. T.ex. är det okej att man om man har ett ordentligt folkligt stöd med sig, störtar och avrättar regeringen i en militärdiktatur, däremot är det inte okej att använda en modell som man inte är säker om man gillar och ändra på den för att sedan döda folk för att implementera denna hemsnickrade version av modellen som tagit någon decennier att fullfärdiga (ja, jag syftar på ryska revolutionen).Kort sagt, målen helgar medlen då de står i rimlig proportion till varandra.

4 Vem skulle jobba utan pengar?
Jag och alla andra med en hobby...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0