Inbördeskrig och tvångssterilisring, det är fina hobbies, det!

Tjenamors!
Idag har varit ännu en chill dag. Nu menar jag dock chill på riktigt. Jag har sett klart en film på spanskan och lyssnat på en typ 20-minuters föreläsning om folkhemmet.
   Filmen var fin. Svårt att beskriva vad som gjorde den bra, bortsett från känslan av att det skulle kunna hända här snart om vi inte aktar oss. "La lengua de las mariposas" heter den om ni vill se den. Den handlar om en pojke som börjar skolan samma år som spanska inbördeskriget börjar och vänskapen mellan honom och hans lärare(som för övrigt är republikan). Vad jag verkligen skulle vilja se skulle vara en film från inbördeskrigets Barcelona som för ett tag upplevde en sann anarkistisk/kommunistisk utopi. Det vore sevärt. En film som faktiskt finns däremot, som jag kanppt kan vänta tills den kommer till Sverige, är "Che", som handlar om Ernesto "Che" Guevara de la Serna's liv. Han var en i sanning hedervärd man. Han och Marx är väl mina största idoler antar jag.
   En lite äcklig grej om föreläsningen av det svenska folkhemmet var tvångssteriliseringen som tydligen var en del av det. Man tvångssteriliserade "oönskade samhällsgrupper" såsom brottslingar, sinnessjuka, promiskuösa, samer, romer och tattare. Detta verkar väldigt märkligt iom att det inte var särskilt långt efter andra världskrigets slut och nazisternas brott borde ha gjort ett stort intryck på hela världen. SAP verkade dock inte se sina egna brister. Så är ju tyvärr fallet idag med. Moddarna är dumma, men inte dem, oavsett hur lika de är.

Har äntligen fått ett datum (om än preliminärt) för vampyrrollspelet.... 22 November ftw!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0