God jul och gott nytt år... antar jag

God jul på er, det överviktiga kommunistisk-mumslimska helgonets medhjälpare, och lycka till att sprida konsumismens budskap!
   För de som inte förstod det, sa jag "God jul på er tomtenissar, och lycka till med klapputdelningen!"



Hur som helst, jag är lite sådär tveksam som man kan vara som kommunist och son till både en kristen och en jude vid juletider. Förr i tiden skulle jag inte ha fått närvara vid varken jul eller Hannukah, men nu får jag inbjudningar till båda.... Med förr i tiden menar jag något decennium före Hitler tillträdde platsen som Fũhrer. I början av 1900-talet var antisemitismen så inne i Europa (hela Europa, även Sverige), att även om det inte fanns några regelrätta getton i de länder där judarna var riktigt ovanliga, var uppdelningen mellan judar och kristna så tydlig att det fortfarande finns spår av det i populärkultur och uttryck som härstammar ur detta. Tyvärr har det grövsta uttrycket blivit populärt igen, men jag återkommer till det sen. Detta fick hur som haver mycket grava konskvenser för de som nazisterna kallade "halv-judar". Detta innebär att man har en Goj mamma och en judisk pappa. Om mamman är judisk och pappan goi, är man jude, men då judenhet går i arv från modern, blir en son eller dotter till en judisk pappa och en goi mamma en goi. Detta skiter självklart vanliga européer i fullständigt, och dessa brukade ses som judar av den icke-judiska befolkningen.
   Detta ledde alltså till att man var utesluten ur landets judiska gemenskap (såvida man inte var reformert, vilket inte sågs på med blida ögon) och bespottad och hatad av landets goi. Man kunde tycka att det skulle vara till hjälp när man till slut fick en plats för såna som dem, men eftersom "halv-juden" är en nazistisk idé innebar "halv-judiskhet" bara att du blev bränd inne i ditt hus eller nerskjuten i stället för att gasas ihjäl som de "riktiga" judarna.
   Jag är en etnisk "halv-jude", men religiöst är jag "hel-jude", även om jag inte har gjort min Bar Mitzwa än, och har en väldigt egensinnig tolkning av det mesta i böckerna. Detta ses dock inte som ett problem inom judendomen, så länge man följer den mycket grundläggande regeln "gör inte mot andra vad du inte skulle vilja att andra skulle göra mot dig". Nej, detta är inte den gyllene regeln, detta är därifrån Jesus tog det. Det är från en rabbi från 1000-talet före Jesu födelse som svarade detta när han av en grekisk filosof blev tilfrågad vad judendomen går ut på.
 
Jag skulle dock vilja påpeka att antisemitismen fortfarande är starkt närvarande i mitt liv. sneast igår hörde jag vid tre skiljda tillfällen killar från första ring kalla varandra "jävla jude" när den andre betedde sig taskigt. Jag orkade inte då, men jag ska banne mig säga till dem nästa gång, även fast det var nya gäng varje gång. Jag hörde till och med ett gäng med utpräglad invandrar-image (ni vet, stolta blattar) i matsalen säga:
   -  Skynda på, din jävla jude!
   - Lägg av, jag är inte jude, jag är blatte!
Jag tyckte att svaret var för lustigt för att bry mig om det första de sa, ärligt talat. På vilket sätt är judar svenskare än turkar och iranier? Visserligen har de flesta bott längre här än de andra, men samtidigt är det mycket ovanligare med giftermål mellan judar och goi än mellan turkar och svenskar. Jag menar, om man kan vara svenne även om man flyttat till Sverige som vuxen, då måste man ju kunna vara blatte om man inte ger ett vitten för "svenskheten" utan har anti-patriotismen som sin enda nationalkänsla, som en sann diaspora-jude skall.
   Blablabla....

Nåväl, ha en god jul i vilket fall. Försök att inte hamna i fel sällskap bara(som mig t.ex.) , sup inte varje dag under lovet och minns att det handlar om kärlek för vår käre profet/frälsare som ingav hopp om en bättre morgondag, inte en tävling om vem som ger dyraste julklappen.
Gott nytt år, och minns att ingen håller nyårslöften med flit ; )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0